L’Ajuntament de Sant Fruitós de Bages informa sobre els canvis en la normativa estatal sobre Vehicles de Mobilitat Personal (VMP)
17/02/2026
L’Ajuntament de Sant Fruitós de Bages informa la ciutadania dels canvis en la normativa estatal sobre Vehicles de Mobilitat Personal (VMP), com ara patinets elèctrics i similars, que han entrat en vigor aquest passat mes de gener.
Aquesta nova regulació introdueix noves obligacions pel que fa al registre i a l’assegurança dels VMP, amb l’objectiu de millorar la seguretat viària i la convivència a l’espai públic.
Registre obligatori dels VMP
Els VMP comercialitzats a partir del 22 de gener de 2024 han d’estar inscrits obligatòriament en un registre gestionat per la DGT per poder circular. Els patinets venut abans de gener de 2024 poden continuar circulant fins al 22 de gener de 2027 i també necessiten el registre a la DGT.
Un cop fet el registre s’assignarà una etiqueta identificadora (matrícula) a cada vehicle que haurà de col·locar-se de forma visible.
Assegurança obligatòria
Els VMP inscrits han de disposar obligatòriament d’una assegurança de responsabilitat civil per poder circular. Cal una pòlissa que cobreixi els possibles danys a tercers en cas d’accident.
Ús del casc
Tot i que el Reglament General de Circulació no estableix una obligació expressa pel que fa a l’ús del casc, l’Ajuntament de Sant Fruitós de Bages informa que inicia la redacció d’una nova ordenança municipal per reforçar l’aplicació de la normativa vigent i incorporar-hi expressament l’obligatorietat de l’ús del casc al municipi. Aquesta ordenança es preveu que s’aprovi durant la primavera d’enguany.
Elements de seguretat obligatoris dels VMP
Els VMP han de disposar de:
- Llums frontals i posteriors.
- Reflectors per millorar la visibilitat.
- Sistema de frenada eficaç.
- Dispositiu acústic (timbre o similar).
Circulació nocturna o amb poca visibilitat
- És obligatori circular amb la il·luminació adequada activada.
- Cal portar roba o elements reflectants per garantir la visibilitat.
Prohibicions vigents
- No es pot utilitzar el telèfon mòbil ni portar auriculars mentre es condueix un VMP.
- No es pot circular per voreres ni zones exclusives de vianants.
- Només pot circular una persona per vehicle. Està prohibit transportar més d’un ocupant.
L’Ajuntament de Sant Fruitós de Bages fa una crida a la responsabilitat i al civisme de tots els usuaris de VMP, recordant que el compliment de la normativa és essencial per garantir la seguretat de tothom.